Autyzm nie jest widoczny na pierwszy rzut oka, można go rozpoznać dopiero obserwując sposób zachowania się dziecka.
Chociaż pozornie może się wydawać, że dziecko jest niegrzeczne i nieposłuszne, w rzeczywistości może być przestraszone, ponieważ obcy ludzie i otoczenie mogą wzbudzać w nim lęk. Często zdarza się, że dzieci z autyzmem mają nadwrażliwe zmysły.
Dlatego należy mieć na uwadze ich nadwrażliwość na dźwięki, tony, światło, zapachy oraz dotyk nieznanej osoby.
Jak działa mózg dziecka z autyzmem?
Naukowcy z Yeshiva University w Nowym Jorku zaprezentowali dzieciom z autyzmem oraz dzieciom, u których nie zdiagnozowano tego typu zaburzeń, wideo bez dźwięku, do którego dobrali niezwiązane z obrazem dźwięki.
Za pomocą czepka EEG z sensorami obserwowali aktywność mózgu dzieci i wykazali, że zdrowe dzieci reagują na bodźce wielu zmysłów o wiele intensywniej niż dzieci z autyzmem. Mózgi zdrowych dzieci aktywowały się w wielu miejscach naraz. U dzieci autystycznych kora mózgowa (najbardziej zewnętrzna część mózgu, zwana także istotą szarą) reagowała także o wiele wolniej – potrzebowała 310 ms do reakcji na bodźce z kilku zmysłów, podczas gdy kora mózgowa zdrowych dzieci reagowała w ciągu 100 do 200 ms.
Oznacza to, że mózgi dzieci dotkniętych autyzmem przejawiają znaczne różnice w aktywności - kora mózgowa ulega pobudzeniu w wolniejszym tempie, niż u dzieci zdrowych.
Reklama
Autyzm - choroby towarzyszące
Autyzm dziecięcy nie jest łatwy do zdiagnozowania i często występuje w powiązaniu z innymi chorobami. Należy zwrócić uwagę na to, że choroby powiązane z autyzmem mają swą przyczynę w nieprawidłowej aktywności mózgu.
Do chorób mózgu powiązanych z autyzmem należą:
- padaczka
- ADHD
- zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
- fobie
- dysleksja
- dysortografia,
- dyspraksja
- zaburzenia odżywiania
- depresja
Reklama
Autyzm dziecięcy – działanie zmysłów
Dziecko odbiera świat wieloma różnymi zmysłami. Dzieci do poznawania świata wykorzystują słuch, wzrok czy też dotyk. Zdarzają się przypadki, że jeden zmysł dominuje u danego dziecka. Dziecko może być wzrokowcem, słuchowcem lub kinestetykiem. Najczęściej jednak dziecko do odbioru świata używa kilku zmysłów jednocześnie. Im więcej zmysłów jest zaangażowanych w proces percepcji, tym łatwiej dziecko przyswaja wiedzę i rozumie otaczający świat.
- Według badań mózgi dzieci z autyzmem nie są w stanie przetwarzać informacji z otaczającego świata wieloma zmysłami, tak efektywnie, jak potrafią to dzieci bez zaburzeń rozwojowych.
- Mózgi dzieci z autyzmem preferują przetwarzanie informacji przy użyciu jednego zmysłu, który dominuje w odbiorze świata (np. zmysł wzroku).
- Uczeni stwierdzili, że nieprawdą jest, aby dzieci z autyzmem nie umiały w ogóle przetwarzać informacji z kilku zmysłów, nie robią jednak tego tak efektywnie, jak ich zdrowi rówieśnicy.