Jak skorzystać z bezpłatnej infolinii dla powodzian?
800 190 590 - to numer bezpłatnej i całodobowej infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia - Telefoniczna Informacja Pacjenta, która działa przez 7 dni w tygodniu. Dzwoniąc na tę infolinię można uzyskać informację o dostępnej pomocy zdrowotnej dla osób, które z powodu zalania czy uszkodzenia swojej placówki POZ czy pomocy doraźnej, nie mogą z niej skorzystać.
Takie osoby zostaną skierowane do najbliższego szpitala lub punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, a miejsce zamieszkania w tej sytuacji nie będzie miało znaczenia.
Pacjenci z obszarów dotkniętych powodziami, będą mogli skorzystać (na koszt NFZ) z wizyty u lekarza rodzinnego w całej Polsce i nie będą musiały być zapisane na listę aktywną do danego specjalisty. Wystarczy, że okażą się dowodem osobistym i podają swój numer PESEL.
Reklama
Recepty farmaceutyczne dla powodzian
Pacjenci z terenów dotkniętych powodzią mogą liczyć również na ułatwiony dostęp do leków, nawet jeśli infrastruktura aptek została zniszczona. W związku z sytuacją powodziową w Polsce, Naczelna Izba Aptekarska (NIA), wydała specjalny komunikat w którym przypomina, że farmaceuci mają prawo wystawiać recepty osobom, których zdrowie jest zagrożone spowodowane brakiem lub utrudnionym dostępem do leków.
Przepisy mówią, że farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu może wystawić receptę farmaceutyczną w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta, a w obecnej sytuacji powodziowej, gdy przychodnie mogą być czasowo niedostępne z powodu zalania czy uszkodzenia spowodowanego powodzią, farmaceuci mają prawo działać w oparciu o te przepisy, żeby ułatwić pacjentom niezbędne dla nich leczenie.
Recepta może być wystawiona w postaci elektronicznej lub papierowej i obejmuje leki na maksymalnie 180 dni stosowania (120 dni w przypadku recept papierowych).
Jakie zasady dotyczą recept farmaceutycznych, wystawianych w przypadku zagrożenia zdrowia pacjenta? Przede wszystkim taka recepta
- jest wystawiana - co do zasady - w postaci elektronicznej;
- może być wystawiona na produkty lecznicze o kategorii dostępności Rp (czyli wydany z przepisu lekarza), z wyjątkiem produktów leczniczych zawierających środki odurzające, substancje psychotropowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
- zawiera wymagane w ustawie - Prawo farmaceutyczne dane oraz przyczynę wydania;
- jest realizowana z odpłatnością 100%;
- wystawiona w postaci papierowej, po zrealizowaniu w aptece, podlega ewidencjonowaniu;
- przepisy art. 96a ust. 4 i 4a ustawy - Prawo farmaceutyczne stosuje się odpowiednio, czyli farmaceuta może przepisać dla jednego pacjenta jednorazowo maksymalnie ilość produktu leczniczego niezbędną pacjentowi do 180-dniowego okresu stosowania wyliczonego na podstawie określonego na recepcie sposobu dawkowania (w przypadku recepty papierowej - maksymalnie na 120-dniowy okres stosowania).
Dodatkowo, NIA przypomina, że w przypadku nagłego zagrożenia życia pacjenta, farmaceuta może wydać bez posiadanej recepty lekarskiej lek, który jest zastrzeżony do wydawania na receptę, w najmniejszym możliwym opakowaniu, z wyjątkiem środków odurzających, substancji psychotropowych i prekursorów kategorii.
Farmaceuta może zrealizować receptę elektroniczną w trybie offline (przy braku połączenia z P1), na podstawie wydruku informacyjnego przekazanego pacjentowi przez lekarza. Dzięki temu ma prawo wystawić recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia w sytuacjach kryzysowych, nawet jeśli pacjent nie posiada ważnej recepty od lekarza. Ułatwia to dostęp do niezbędnych leków, szczególnie dla osób przewlekle chorych, takich jak diabetycy czy osoby z nadciśnieniem.
Infolinia NFZ i recepty farmaceutyczne to działania, które mają szybko i efektywnie wesprzeć pacjentów dotkniętych skutkami powodzi, zapewniając im dostęp do niezbędnych usług medycznych oraz leków w sytuacji, gdy może być on utrudniony.