Nadzieja na skrócenie kolejek do lekarzy? Trwa pilotaż Centralnej e-Rejestracji. 👉 Sprawdź❗
Nadzieja na skrócenie kolejek do lekarzy? Trwa pilotaż Centralnej e-Rejestracji. 👉 Sprawdź❗
Nadzieja na skrócenie kolejek do lekarzy? Trwa pilotaż Centralnej e-Rejestracji. 👉 Sprawdź❗

Mózg dziecka – jak powinien prawidłowo rozwijać się mózg?

Po narodzeniu następuje intensywny rozwój dziecka, a dotyczy to przede wszystkim wzrostu komórek nerwowych w mózgu. Jedne części mózgu są bardziej rozwinięte, a inne mniej. Niektóre struktury mózgu osiągają swoja dojrzałość dopiero po osiągnięciu dojrzałości. Rozwój dziecka przebiega zatem jeszcze długo po narodzeniu. Dowiedz się, jak przebiega rozwój dziecka.
Budowa mózgu dziecka
Źródło: 123RF
Spis treści

W ciągu pierwszego roku życia, mózg dziecka powiększa się niemal pięciokrotnie. Rozwój dziecka przebiega prawidłowo, gdy wielkość mózgu dziecka jest odpowiednia do jego wieku dzieci, a wszelkie reakcje odruchowe, z którymi dziecko przychodzi na świat, przebiegają prawidłowo.

Rozwój mózgu a rozwój dziecka

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego prowadzili badania nad rozwojem dziecka i wykazali, że mózg dziecka powiększa się o 1% każdego dnia. Po narodzeniu mózg dziecka rośnie więc w zawrotnym tempie, jednak, co ciekawe, przed ukończeniem trzeciego miesiąca, tempo wzrostu mózgu maleje do 0,4% każdego dnia. Przez pierwsze 90 dni życia następuje intensywny rozwój dziecka a mózg niemowlęcia zwiększa swoją objętość o 64%. Średnia wielkość mózg w chwili narodzenia wynosi 341 cm3 a po 90 dniach – 558 cm3.

Prawidłowa wielkość mózgu dziecka jest istotna i wpływa na:

- prawidłowy przebieg reakcji odruchowych

- prawidłowy rozwój psycho-fizyczny

- szybkość przetwarzania informacji w mózgu

- wydajność pracy mózgu

Dla prawidłowego rozwoju dziecka ważne jest również to, czy dziecko przyszło na świat w terminie. Badacze z Kalifornii wykazali, że dzieci, które urodziły się przed terminem, mają średnio o 5% mniejsze mózgi. W trakcie rozwoju ta różnica nadal się utrzymywała i mózgi dzieci, które urodziły się jako wcześniaki, były stale o 2% mniejsze w porównaniu do dzieci, które urodziły się w terminie.

Reklama

Rozwój mózgu dziecka

Dziecko przychodzące na świat wyposażone jest w wiele reakcji odruchowych, które są jego odpowiedzią na bodźce przychodzące ze świata zewnętrznego. Prawidłowy przebieg reakcji odruchowych świadczy o niezakłóconym rozwoju mózgu dziecka i powinien być monitorowany przez lekarzy.

Wszystkie odruchy występujące u noworodka można podzielić na dwie grupy.

  1. Wspólne dla noworodka i człowieka dorosłego.

2. Występujące u noworodka i/lub niemowlęcia, a zanikające lub patologiczne u osób dorosłych.

Do pierwszej grupy można zaliczyć odruchy takie jak:

- źrenicowy (zwężanie się źrenicy pod wpływem światła)

- mrugania (zamykanie powiek przy próbie dotknięcia rogówki)

- ssania, połykania, wydalania moczu i kału

Do drugiej grupy należą:

- odruch Babińskiego (przy podrażnieniu stopy dziecko unosi duży palec)

- odruch chwytny (zaciskanie dłoni na przedmiocie i trzymanie tak mocne, że można dziecko unieść w górę i oderwać od podłoża)

- odruch toniczno szyjny (wraz z odwróceniem głowy wyprostowują się kończyny po tej samej stronie, a kurczą po przeciwnej; z tego odruchu, wraz z rozwojem dziecka, rozwija się koordynacja wzrokowo-przestrzenna dziecka)

- odruch marszu automatycznego (przy zetknięciu stóp z podłożem dziecko wykonuje rytmiczne odruchy chodzenia)

Utrzymywanie się niektórych z tych reakcji odruchowych – na przykład odruchu Babińskiego jest sygnałem o nieprawidłowości w rozwoju mózgu, w związku z czym jak najszybciej należy podjąć ukierunkowaną terapię dziecka.

Reklama

Mózg noworodka a mózg dziecka

W szpitalu, zaraz po urodzeniu, wykorzystując skalę Apgar, ocenia się, czy dziecko jest rozwinięte prawidłowo. Skala daje informację o podstawowych funkcjach organizmu dziecka takich jak: częstotliwość uderzeń serca czy reakcja na ból.

U większych dzieci można wykorzystać Skalę Oceny Zachowania, która stosowana jest do pomiaru wybranych właściwości zachowania takich jak:

- fizjologiczna reakcja na stres

- kontrola pobudzenia

- napięcie mięśniowe

- uwaga i relacje społeczne.

Dane uzyskane za pomocą skali Apgar jak i Skali Oceny Zachowania pomagają prześledzić rozwój mózgu dziecka i w razie potrzeby, gdy wyniki skali na to wskazują, wprowadzić szczególne wsparcie i opiekę dla dzieci w następnych okresach życia.  

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Specjaliści współpracujący z medme
25674

Wojciech Ziółkowski

magister farmacji

Poznaj mnie
25626

Katarzyna Kulig

dermatolog i wenerolog

Poznaj mnie
25675

Marzena Rojek-Ledwoch

dietetyczka, psychodietetyczka

Poznaj mnie
25676

Kamila Pawłowska

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Poznaj mnie
25625

Sylwia Borowska

doktor nauk farmaceutycznych

Poznaj mnie
25886

Magdalena Grosiak

diagnosta laboratoryjny

Poznaj mnie
25887

Magdalena Rutkowska

lekarz weterynarii

Poznaj mnie
25879

Anna Lewandowska

psychiatra dziecięcy

Poznaj mnie
25888

Jolanta Woźniak

prawnik

Poznaj mnie
Pokaż wszystkich
Podobne artykuły
Leworęczny mężczyzna zapisuje notatki w notesie.
Leworęczność - czy ma wpływ na inteligencję? Cechy osób leworęcznych
Zajęcia plastyczne jako forma arteterapii
Arteterapia, czyli terapia sztuką. Przykładowe ćwiczenia dla dzieci
Budowa mózgu dziecka
Mózg dziecka – jak powinien prawidłowo rozwijać się mózg?
Oddziaływanie muzyki na rozwój dziecka
Matka z dwoma córkami
Jak przygotować dziecko na młodsze rodzeństwo? Poradnik

Reklama


Czy w Twojej diecie brakuje błonnika? 🌾
Dowiedź się!