Każdy z nas może się spotkać z brakiem akceptacji, na większą lub mniejszą skalę. Z problemem tym borykamy się nierzadko w pracy zawodowej czy w określonych grupach towarzyskich lub środowiskach, w których przebywamy lub do których trafiamy. Jednak dorośli zwykle potrafią sobie z tym poradzić.
Natomiast dzieci, które zostają odrzucone przez innych uczniów w swojej klasie, czują się bezbronne, zaszczute. Nie chcą chodzić do szkoły, przeraża ich nowy rok szkolny, nie lubią rówieśników, mają nerwice szkolne, a nawet stany depresyjne.
Przyczyny odrzucenia dziecka przez klasę?
Najczęstszą przyczyną odrzucenia dziecka przez rówieśników jest inność. Nieakceptowane bywają dzieci, które są nowe w klasie, źle się uczą lub - wręcz przeciwnie - są bardzo zdolne i faworyzowane przez nauczycieli. Nielubiane są dzieci agresywne, ale i zbyt nieśmiałe.
Bark akceptacji może także dotyczyć sfery materialnej, dyskryminacji rasowej, narodowej lub społecznej. Przyczyn jest wiele, ważne, aby szkolny pedagog oraz nauczyciele potrafili tę właściwą przyczynę odnaleźć i wdrożyć odpowiednie działania.
Reklama
Objawy odrzucenia przez grupę
Odrzucenie dziecka wpływa negatywnie na jego samoocenę, motywację do nauki. Jest przyczyną zaburzeń zachowania, niechęci do szkoły, niskich wyników w nauce. Dzieci nie poradzą sobie z tym problemem same, staną się agresywne, możliwe też, że zaczną unikać szkoły, w której czują się nieakceptowane. Mogą zacząć wagarować, wzrosną też konflikty w domu.
Po zachowaniu dziecka łatwo można stwierdzić, że nie jest akceptowane w szkole. Najszybciej może to zauważyć nauczyciel oraz czujny rodzic.
Objawy wskazujące na istnienie problemu to:
- odrzucenie ucznia przez klasę,
- częste konflikty z rówieśnikami,
- nadpobudliwość,
- odosobnienie,
- brak przyjaciół,
- samotność podczas przerw,
- często agresja skierowana przeciwko rówieśnikom,
- częste wpadanie w złość,
- problemy z zachowaniem w czasie lekcji i na przerwach.
Reklama
Co można zrobić
W przypadku braku akceptacji naszego dziecka przez grupę rówieśników przede wszystkim musimy poznać źródło problemu. Niezbędna będzie ścisła współpraca rodziców z wychowawcą oraz szkolnym pedagogiem.
Nauczyciel powinien przeprowadzić cykl lekcji wychowawczych na temat norm zachowania, agresji i sposobów radzenia sobie z nią oraz przeprowadzić pogadanki w klasie na temat tolerancji i potrzeby akceptacji innych. Musimy także pracować z dzieckiem w domu, zaś informacji jak to robić powinien dostarczyć nam szkolny pedagog.
Jeśli nasze dziecko jest uciążliwe dla innych i dlatego nie jest akceptowane, powinniśmy skupić się na pomocy w wyrobieniu nawyku takiego zachowania, które nie będzie przeszkadzać rówieśnikom i ich drażnić. Warto stosować wzmocnienia pozytywne i zauważać nawet najmniejsze zmiany na lepsze w zachowaniu ucznia.