Kto i dlaczego nie powinien jeść bananów? Kliknij i dowiedz się więcej!👈
Kto i dlaczego nie powinien jeść bananów? Kliknij i dowiedz się więcej!👈
Kto i dlaczego nie powinien jeść bananów? Kliknij i dowiedz się więcej!👈
Partnerem publikacji jest: FUNDACJA URTICA DZIECIOM

Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach i śmierci?

Rozmowa z dzieckiem o emocjach i śmierci to temat trudny, ale niezwykle ważny. Dzieci, podobnie jak dorośli, doświadczają skomplikowanych uczuć, choć często nie potrafią ich nazwać, wyrazić ani zrozumieć. Jak wesprzeć dziecko w momentach pełnych smutku, lęku czy niepewności? Jak mówić o śmierci w sposób delikatny, ale prawdziwy? W tym artykule dowiecie się, jak stworzyć przestrzeń do otwartej rozmowy, dostosować język do wieku dziecka i pomóc mu poradzić sobie z trudnymi emocjami.
Na zdjęciu widać kobietę, która prowadzi rozmowę z dziewczynką na temat emocji i śmierci, podczas gdy dziecko wydaje się być zamknięte w sobie.
źródło: 123rf.com/
Spis treści

Reklama

Dlaczego rozmowy o emocjach i śmierci z dzieckiem są ważne?

Otwarte rozmowy na trudne tematy, tj. emocje czy śmierć, odgrywają kluczową rolę w rozwoju emocjonalnym dziecka. Dzięki temu dziecko uczy się rozpoznawać, nazywać i wyrażać swoje trudne uczucia, co wzmacnia jego zdolność do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi.

Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach, by czuło się bezpieczne? Najlepiej mówić o przeżyciach w sposób dostosowany do wieku, używając prostych i szczerych komunikatów, które budują zaufanie i dają poczucie wsparcia.

Rozmowa o śmierci pozwala dziecku oswoić się z tematem nieuchronności tego zjawiska, zmniejszając lęk przed nieznanym, pomaga zrozumieć naturalny cykl życia, uczy empatii oraz wzmacnia poczucie więzi rodzinnych i buduje zaufanie.

Unikanie tych tematów może przynieść poczucie izolacji, lęku lub tworzenie błędnych przekonań, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka. Otwartość rodzica daje dziecku narzędzia do lepszego radzenia sobie z trudnymi doświadczeniami i emocjami w przyszłości.

Reklama

W jakim wieku rozmawiać z dzieckiem o śmierci?

Rozmowy o śmierci z dzieckiem to delikatny i ważny temat, który powinien być dostosowany indywidualnie do wieku i etapu rozwoju.

Kiedy dziecko rozumie, czym jest śmierć? Zrozumienie śmierci rozwija się stopniowo, a to, jak dziecko ją pojmuje, zależy od jego wieku i doświadczeń.

W przypadku 3-latka warto zacząć rozmawiać o śmierci w sposób prosty, nieoczywisty i dostosowany do poziomu jego rozumienia. W tym wieku dzieci często mają trudności z pojęciem trwałości śmierci, traktując ją bardziej jako coś, co może być tymczasowe lub odwracalne.

Jak rozmawiać z 3-latkiem o śmierci? Należy używać prostych słów, unikać dramatycznych szczegółów, a jednocześnie starać się wyjaśnić, że śmierć oznacza koniec życia, który nie jest czymś, co można zmienić lub naprawić. Ważne jest, by dziecko miało poczucie bezpieczeństwa i wiedziało, że śmierć nie dotyczy bezpośrednio jego bliskich w tym momencie.

Z wiekiem dziecko zaczyna rozumieć bardziej złożone aspekty śmierci. Przedszkolaki, w wieku około 5-6 lat, zaczynają dostrzegać, że śmierć jest nieodwracalna, ale wciąż mogą mieć trudności z pełnym zrozumieniem tego zjawiska. W tym wieku ważne jest, by rozmowy o śmierci były zgodne z pytaniami dziecka i jego emocjonalnym przygotowaniem do tego tematu.

Dziecko, zadając pytania o śmierć, samo nas prowadzi w rozmowie. Z kolei u starszych dzieci, w wieku około 8-10 lat, może pojawić się bardziej rozwinięte rozumienie śmierci jako naturalnej części życia. Dzieci w tym wieku zaczynają pojmować, że śmierć dotyka nie tylko ludzi, ale również zwierzęta i rośliny, i często mają pytania dotyczące życia po śmierci lub tego, co się z nami dalej dzieje.

Kiedy dziecko rozumie, czym jest śmierć? Zwykle w tym wieku, kiedy jest w stanie pojąć nie tylko fizyczny aspekt, ale także emocjonalny i duchowy wymiar tego zjawiska. Najlepszym momentem na rozmowy o śmierci jest więc ten, w którym dziecko samo zaczyna zadawać pytania lub w momencie, gdy napotka na sytuację, która może wywołać tę refleksję, jak np. śmierć zwierzęcia, które było w domu.

Ważne jest, by rozmowy te były stopniowe, oparte na emocjonalnym stanie dziecka, by były pełne spokoju, empatii i zrozumienia.

Reklama

Jak wytłumaczyć dziecku, czym jest śmierć?

Rozmawianie z dzieckiem o śmierci to trudne wyzwanie, które wymaga delikatności, empatii oraz dostosowania języka i podejścia do wieku dziecka.

Jak wytłumaczyć dziecku, co to jest śmierć? Kluczem jest proste i szczere wyjaśnienie, które nie wywoła strachu ani niepokoju, ale pomoże dziecku zrozumieć tę trudną koncepcję.

Oto kilka wskazówek, jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci, zależnie od jego wieku:

  1. Dzieci w wieku 3-4 lata. W tym wieku maluchy często mają trudności z rozumieniem, czym jest śmierć, dlatego warto używać prostych słów i metafor. Jak powiedzieć dziecku o śmierci? Możesz powiedzieć: „Śmierć to moment, kiedy ktoś przestaje oddychać, śpi tak mocno, że zasnął na zawsze.” Możesz porównać to do cyklu życia roślin, które rosną, kwitną, a potem usychają. Unikaj wyjaśnień, które mogą być mylące, np. że ktoś „poszedł na zawsze” – to może wywołać niepokój w dziecku na myśl, że wiele razy się z kimś żegnamy na co dzień i ten ktoś wychodzi.
     
  2. Dzieci w wieku 5-7 lat. W tym wieku dzieci zaczynają rozumieć, że śmierć oznacza coś trwałego, choć wciąż mogą mieć trudności z pełnym pojmowaniem tej koncepcji. Jak wytłumaczyć dziecku, co to jest śmierć? Możesz wyjaśnić to bardziej dosłownie: „Śmierć oznacza, że ciało przestaje działać. Kiedy ktoś umiera, już nigdy nie będzie mógł chodzić, rozmawiać, ani robić tego, co wcześniej. Ludzie, zwierzęta i rośliny mogą umrzeć, bo to część naturalnego cyklu życia.” Pamiętaj, by pozwolić dziecku zadawać pytania i odpowiadać na nie cierpliwie.
     
  3. Dzieci w wieku 8-10 lat i starsze. Starsze dzieci są w stanie zrozumieć bardziej złożone aspekty śmierci, takie jak jej nieodwracalność i emocjonalne skutki. Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci? W tym wieku można powiedzieć: „Śmierć to koniec życia. Kiedy ktoś umiera, nie może już być z nami ani robić rzeczy, które lubił. To naturalna część życia, którą przeżywamy wszyscy, ale to nie oznacza, że nie będzie nam smutno. Czasami mamy nadzieję, że ta osoba może wrócić, ale to nie jest możliwe.” Dzieci w tym wieku mogą zadawać pytania o życie po śmierci, co jest dobrym momentem na rozmowy o aspekcie religijnym lub duchowym, jeśli to dla kogoś ważne.

Są takie metafory pomagające wyjaśnić śmierć:

  • ogród i rośliny: „Tak jak kwiaty w ogrodzie rosną, kwitną, a potem więdną i umierają, tak samo ludzie i zwierzęta żyją, rosną, a potem umierają”;
  • zasypianie: „Śmierć to jak sen, który nigdy się nie kończy, ale nie trzeba się jej bać, bo to część życia”;
  • zwierzęta: Możesz porównać śmierć do śmierci zwierząt, na przykład, mówiąc: „Pamiętasz, jak nasz pies był chory i potem już nie mógł chodzić? To dlatego, że jego ciało przestało działać, podobnie jak się dzieje u ludzi, kiedy umierają.”

Najważniejsze jest, aby podczas rozmowy o śmierci zachować spokój, dawać dziecku przestrzeń do zadawania pytań oraz odpowiedzieć na nie w sposób, który odpowiada jego poziomowi rozwoju. Niezależnie od wieku dziecka, warto dawać poczucie bezpieczeństwa, pokazując, że choć śmierć jest częścią życia, to wokół dziecka wciąż są osoby, które je kochają i chronią.

Dalszą część artykułu znajdziesz pod sekcją "Pytania do eksperta"

Pytania do eksperta
Joanna Pruban
Joanna Pruban
Psycholog, psychoonkolog, neuropsycholog, pedagog współpracująca z Fundacją Urtica Dzieciom
01
Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez rodziców w rozmowach z dziećmi o śmierci?
Najczęstszym błędem jest unikanie tematu lub podawanie nieprawdziwych informacji, jak np. zmarły „śpi”, co może wprowadzać dziecko w błąd i powodować lęk nt. snu. Rodzice często też bagatelizują uczucia dziecka, nie dając mu przestrzeni do wyrażenia emocji, co może prowadzić do tłumienia żalu.
02
Czy istnieją jakieś książki lub materiały, które mogą pomóc w rozmowach z dziećmi o śmierci i emocjach?
Tak, istnieje wiele książek dedykowanych temu tematowi, jak np. „Dzieci i śmierć” E. Kubler – Ross, „Czy ten smutek kiedyś mienie? Jak poradzić sobie z żalem” D. Geisler. Takie książki pomagają specjalistom, rodzicom, którzy wspierają dziecko w zrozumieniu, czym jest śmierć i jak przepracować emocje związane z utratą.
03
Jak rozpoznać, że dziecko potrzebuje profesjonalnej pomocy w radzeniu sobie ze stratą?
Jeśli dziecko przejawia silne objawy lęku, depresji, problemów w szkole lub trudności w nawiązywaniu relacji po stracie, warto skonsultować się z psychologiem. Ponadto, gdy dziecko zaczyna unikać rozmów o zmarłej osobie lub zamyka się emocjonalnie, może to być sygnał, że potrzebuje wsparcia specjalisty.
04
Czy rozmowy o śmierci mogą mieć negatywny wpływ na psychikę dziecka?
Rozmowy o śmierci same w sobie nie mają negatywnego wpływu, jeśli są prowadzone w sposób odpowiedni do wieku dziecka, z szacunkiem i empatią. Jednak brak odpowiedniego wsparcia po rozmowie lub ukrywanie prawdy może powodować lęki i trudności emocjonalne.
05
Jak rodzice mogą przygotować się do rozmowy z dzieckiem o śmierci bliskiej osoby?
Rodzice powinni wcześniej przemyśleć, jakie informacje i emocje chcą przekazać dziecku, pamiętając o jego wieku i wrażliwości. Dobrze jest zapewnić dziecku przestrzeń do zadawania pytań i zapewnić, że może liczyć na wsparcie w każdej chwili, kiedy będzie gotowe na rozmowę.

Reklama

Rozmowy o śmierci bliskiej osoby

Rozmowa z dzieckiem o śmierci kogoś bliskiego, tj. rodzic, dziadek czy kolega, to wyjątkowe i bardzo trudne zadanie, które wymaga wrażliwości oraz odpowiedniego podejścia.

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci bliskiej osoby? Kluczowe jest, aby każda rozmowa była dostosowana do wieku dziecka, jego relacji ze zmarłą osobą i jego emocjonalnego stanu.

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci rodzica?

Śmierć rodzica to jedno z najbardziej traumatycznych doświadczeń w życiu dziecka, które może wywołać silne emocje - smutek, złość czy poczucie zagubienia.

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci rodzica? Ważne jest, aby dziecko miało poczucie, że może wyrażać swoje uczucia i że jego emocje są naturalne i akceptowane.

Rozmowę warto zacząć od szczerego wyjaśnienia, co się stało: „Twój tata/twoja mama zmarł, to oznacza, że już nie będzie z nami. Jego/jej ciało przestało działać i nie wróci do życia.”

Dzieci często potrzebują czasu na przetrawienie tej informacji, a także wsparcia w zrozumieniu, że śmierć jest procesem naturalnym, choć bardzo trudnym. Bardzo ważne jest, aby rodzic lub opiekun, który pozostaje przy dziecku, pokazał mu, że jest gotów i chce wysłuchać pytań i odpowiedzieć na nie.

Dziecko może pytać, czy śmierć rodzica oznacza, że ono również umrze, lub mieć wątpliwości na temat. przyszłości. Warto na bieżąco odpowiadać na te pytania, zachowując spokój i zapewniając dziecko o swojej miłości i opiece.

W takim przypadku pomocne może być także zwrócenie się do specjalistów, tj. psychologów dziecięcych, którzy pomogą dziecku poradzić sobie z tym trudnym doświadczeniem.

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci dziadka?

Śmierć dziadka, choć również smutna, może być łatwiejsza do zrozumienia dla starszych dzieci, szczególnie tych, które miały bliską relację z dziadkiem.

Jak rozmawiać z dzieckiem o śmierci dziadka? Dziadkowie często żyją dłużej, co może ułatwić dziecku akceptację śmierci jako części cyklu życia. W przypadku dziecka, które miało szczególną więź z dziadkiem, można powiedzieć: „Dziadek zmarł, co oznacza, że już nie będzie z nami. Pamiętaj, że zawsze będziemy go kochać i mamy w sercu wszystkie wspomnienia z nim związane.”

Warto pozwolić dziecku na wspomnienia i rozmowy o tym, co dziadek dla niego znaczył, co może pomóc w procesie żałoby. Dzieci, w zależności od wieku, mogą mieć trudności z wyrażaniem swoich emocji, mogą się bać je ujawniać.

Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach? Kluczowe jest, aby zapewnić dziecko, że czymś normalnym jest odczuwanie smutku, złości, a także danie przestrzeni na przeżywanie tych emocji. Rozmowy o śmierci dziadka mogą być także okazją do wspólnego tworzenia pamiątek, takich jak np. album ze zdjęciami, co może pomóc dziecku w oswajaniu się z utratą.

Jak rozmawiać z uczniami o śmierci kolegi?

Kiedy dziecko traci kolegę lub koleżankę ze szkoły, wówczas rozmowa o śmierci może dotyczyć nie tylko emocji samego dziecka, ale także grupy rówieśniczej.

Utrata przyjaciela to trudne doświadczenie, ale także moment, w którym można się wspierać. Warto wyjaśnić, że każdy może przeżywać żałobę w inny sposób, a smutek jest naturalną reakcją na śmierć bliskiej osoby.

Czasami dziecko może odczuwać niepokój lub lęk dotyczący własnego bezpieczeństwa, więc istotne jest, by uspokoić je, że nie ma powodów do obaw.

W przypadku uczniów, którzy mogą nie rozumieć w pełni, czym jest śmierć, dobrze jest wyjaśnić, że śmierć oznacza, że osoba przestaje żyć i nie wróci do szkoły.

Jeśli w szkole odbywa się rozmowa na ten temat, nauczyciel powinien stworzyć przestrzeń do dzielenia się uczuciami, wspólnych rozmów o zmarłej osobie oraz zorganizować czas na upamiętnienie zmarłego kolegi w formie np. spotkania, wspomnienia czy wykonania prac plastycznych.

Jak rozmawiać z dzieckiem z depresją?

W przypadku dzieci z depresją, rozmowa o śmierci może być jeszcze trudniejsza, ponieważ smutek związany z utratą bliskiej osoby może pogłębić ich problemy emocjonalne.

Ważne jest, aby rozmowa była wspierająca, pełna ciepła i akceptacji. Warto skupić się na uczuciach dziecka i zapewnić je, że nie jest samo. Może być również pomocne włączenie profesjonalnej pomocy terapeutycznej, która pomoże dziecku przejść przez żałobę, a także zrozumieć, jak radzić sobie z emocjami w kontekście depresji.

Rozmowy o śmierci bliskiej osoby wymagają ogromnej empatii, cierpliwości i dostosowania do indywidualnych potrzeb dziecka. Niezależnie od tego, czy chodzi o rodzica, dziadka czy kolegę, kluczowe jest, by dziecko miało poczucie, że jego uczucia są ważne i akceptowane. Wsparcie emocjonalne, przestrzeń do wyrażania siebie oraz wsparcie ze strony dorosłych są nieocenione w procesie żałoby.

Reklama

Jak rozmawiać z dzieckiem o pogrzebie?

Rozmowa z dzieckiem o pogrzebie może być trudna, ponieważ wymaga wyjaśnienia nie tylko samego rytuału, ale również związanych z nim emocji i symboliki.

Koniecznie należy dostosować rozmowę do wieku dziecka oraz stopnia zrozumienia tematu śmierci. Przygotowując dziecko do udziału w pogrzebie, warto zacząć od wyjaśnienia, czym jest pogrzeb. Można powiedzieć: „Pogrzeb to ceremonia, podczas której żegnamy osobę, która odeszła. Jest to sposób, by okazać szacunek zmarłemu i wesprzeć jego rodzinę.”

Dzieci w różnym wieku mogą mieć różne pytania, dlatego warto być gotowym na to, by odpowiedzieć na te dotyczące samego przebiegu ceremonii. Jeśli dziecko ma wątpliwości dotyczące tego, co się wydarzy podczas pogrzebu, warto wyjaśnić, że będzie to miejsce, gdzie rodzina i przyjaciele spotkają się, by pamiętać o zmarłym i okazać szacunek.

Warto też mówić o uczuciach związanych z pogrzebem, tj. smutek, ale także podkreślić, że to naturalna część procesu żałoby, która pomaga pożegnać się z bliską osobą.

Jak rozmawiać z dzieckiem o pogrzebie? Najlepiej w sposób prosty i szczery, nie unikając trudnych tematów, ale jednocześnie zapewniając poczucie bezpieczeństwa.

Jeśli dziecko chce uczestniczyć w ceremonii, warto wcześniej wytłumaczyć, czego może się spodziewać: „Będziemy na cmentarzu, tam znajdziemy grób osoby, która zmarła. Będą tam ludzie, którzy mogą płakać, ponieważ czują smutek, że ta osoba już nie żyje. To nie oznacza, że coś złego się dzieje z nami. To część procesu pożegnania.”

Przygotowanie dziecka na pogrzeb to również pomoc w radzeniu sobie z emocjami. Można powiedzieć: „Czasami na pogrzebie ludzie płaczą, bo są bardzo smutni. Możesz poczuć się smutny lub zmartwiony, i to jest w porządku. Ważne, żebyś wiedział, że zawsze możesz porozmawiać o tych uczuciach.”

Reklama

Jak pomóc dziecku po stracie bliskiej osoby?

Strata bliskiej osoby to dla dziecka jedno z najbardziej traumatycznych przeżyć, które może wywołać silne emocje i zmienić codzienne życie.

Jak pomóc dziecku po stracie rodzica? Wsparcie w takiej sytuacji zależy od wieku dziecka, jego emocjonalnego stanu oraz więzi z osobą, która odeszła. Niezależnie od wieku, ważne jest, aby dziecko czuło się kochane, rozumiane i bezpieczne w tym trudnym czasie.

Wsparcie emocjonalne w zależności od wieku

  1. Dzieci młodsze (3-6 lat). Dla maluchów, które mogą nie w pełni rozumieć pojęcie śmierci, ważne jest stworzenie poczucia bezpieczeństwa i spokoju. Można mówić o śmierci w prosty sposób, podkreślając, że osoba, która odeszła, już nie wróci, ale że pozostają wspomnienia i miłość, która nigdy nie znika. Warto także dawać dziecku przestrzeń do wyrażania swoich emocji – niektóre dzieci mogą chcieć rysować, pisać listy do zmarłej osoby lub mówić o tym, co czują.
     
  2. Dzieci w wieku 7-12 lat. Starsze dzieci zaczynają bardziej rozumieć nieodwracalność śmierci, ale nadal mogą mieć wiele pytań dotyczących życia po śmierci. Jak pomóc dziecku po stracie rodzica? Ważne jest, aby odpowiadać na pytania dziecka w sposób szczery i dostosowany do jego poziomu rozumienia. Warto rozmawiać o uczuciach dziecka, umożliwiając mu wyrażenie smutku, gniewu czy lęku. Czasami może pojawić się potrzeba upamiętnienia zmarłej osoby, np. poprzez stworzenie albumu ze zdjęciami lub odwiedzenie grobu.
     
  3. Nastolatki. Jak rozmawiać z nastolatkiem o śmierci? W przypadku nastolatków emocje mogą być bardziej złożone – obok smutku pojawić się mogą bunt, złość lub poczucie zagubienia. Nastolatki często poszukują wsparcia poza rodziną, wśród rówieśników, dlatego ważne jest, aby zapewnić im przestrzeń do rozmów i umożliwić wyrażanie swoich uczuć w zdrowy sposób. Ważne jest, aby nie ignorować potrzeby nastolatka do niezależności, ale równocześnie dawać mu do zrozumienia, że może liczyć na wsparcie, gdy tego potrzebuje.

Rola psychologa i fundacji w procesie żałoby

W wielu przypadkach pomoc profesjonalna, taka jak wsparcie psychologa, może być nieoceniona w procesie żałoby.

Jak pomóc dziecku po stracie rodzica? Psycholog dziecięcy specjalizuje się w pracy z dziećmi i młodzieżą, pomagając im przejść przez proces żałoby w sposób odpowiedni do ich etapu rozwoju.

Warto szukać specjalistów, którzy mają doświadczenie w pracy z dziećmi, które przeżyły stratę, by dziecko mogło wyrażać swoje emocje w bezpiecznej przestrzeni i otrzymać narzędzia do radzenia sobie z trudnymi uczuciami.

Fundacje i organizacje wspierające osoby w żałobie również oferują pomoc dzieciom, które przeżyły stratę. Takie organizacje często prowadzą grupy wsparcia, gdzie dzieci mogą rozmawiać z rówieśnikami, którzy przeżywają podobne doświadczenia. Wspólne dzielenie się emocjami z dziećmi, które rozumieją, przez co przechodzi, może być bardzo terapeutyczne.

Dodatkowo, niektóre fundacje oferują warsztaty, spotkania edukacyjne czy terapie, które pomagają dzieciom i ich rodzinom w procesie żałoby.

Codzienne wsparcie i rytuały

Po stracie bliskiej osoby istotne jest, by dziecko miało poczucie stabilności i kontynuacji codziennego życia, mimo zmiany, jaką niesie za sobą strata. Warto utrzymywać codzienną rutynę, jak regularne posiłki, czas na zabawę czy naukę, aby dziecko nie poczuło się całkowicie zagubione.

Wspólne spędzanie czasu z bliskimi, szczególnie z osobami, które mogą zaoferować wsparcie, pomoże dziecku poczuć się bezpieczniej. Dodatkowo, warto zaplanować rytuały pamięci, które mogą pomóc dziecku w radzeniu sobie z emocjami.

Może to być odwiedzanie grobu zmarłej osoby, tworzenie pamiątek – rysunki czy zdjęcia, czy organizowanie wydarzenia upamiętniającego zmarłego, np. w rocznicę śmierci. Dzięki tym małym gestom dziecko będzie mogło poczuć, że ma kontrolę nad procesem pożegnania.

Wsparcie emocjonalne, otwarte rozmowy, przestrzeń do przeżywania żałoby oraz pomoc psychologiczna i wsparcie ze strony fundacji i organizacji to kluczowe elementy, które pomogą dziecku przejść przez ten trudny okres.

Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że nie jest samo i może liczyć na pomoc dorosłych w każdej chwili, kiedy tego potrzebuje.

Czytaj również

Bibliografia

  • Geisler D. (2021). Czy ten smutek kiedyś minie? Jak poradzić sobie z żalem. Wydawnictwo Jedność.
  • Kubler-Ross E. (2021). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Wydawnictwo: Media Rodzina.
  • Kubler-Ross E. (2007). Dzieci i śmierć. Wydawnictwo: Media Rodzina.
  • Fopka – Kowalczyk M. (2017). Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, cierpieniu i śmierci. Wydawnictwo: Difin.
Joanna Pruban
Artykuł napisany przez
Joanna Pruban
Pokaż więcej
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami na
temat zdrowia i zdrowego stylu życia,
zapraszamy na nasz portal ponownie!
Specjaliści współpracujący z medme
25674

Wojciech Ziółkowski

magister farmacji

Poznaj mnie
25626

Katarzyna Kulig

dermatolog i wenerolog

Poznaj mnie
25675

Marzena Rojek-Ledwoch

dietetyczka, psychodietetyczka

Poznaj mnie
25676

Kamila Pawłowska

dietetyk kliniczny, psychodietetyk

Poznaj mnie
25625

Sylwia Borowska

doktor nauk farmaceutycznych

Poznaj mnie
25886

Magdalena Grosiak

diagnosta laboratoryjny

Poznaj mnie
25887

Magdalena Rutkowska

lekarz weterynarii

Poznaj mnie
25879

Anna Lewandowska

psychiatra dziecięcy

Poznaj mnie
25888

Jolanta Woźniak

prawnik

Poznaj mnie
Pokaż wszystkich
Więcej z kategorii Nastrój i emocje
Emocje - rodzaje. Czym są, jak sobie z nimi radzić i jak nad nimi panować?
Sztuka wyrażająca emocje
Szantaż emocjonalny: co to i jak sobie radzić? Definicja
Mama i córka obrażone na siebie siedzą na kanapie
Euforia - co to za stan i jaki jest jego wpływ na nasze zdrowie?
Stan euforii
Podobne artykuły
Para zakochanych
Zakochanie - objawy. Czy to już jest miłość?
Smutny chłopiec siedzący w oknie
Przemoc werbalna - co to jest? Jak wygląda w związku i rodzinie?
Jak opanować złość? Psycholog podpowiada sprawdzone sposoby
Mężczyzna odczuwa chorobliwą zazdrość
Chorobliwa zazdrość - u mężczyzn, w związku. Jak sobie z nią radzić?
Kobieta przytula mężczyznę a innego trzyma za rękę
Zdrada emocjonalna: jak rozpoznać i sobie poradzić? Test

Reklama


Jak często robić regenerację włosów?
Sprawdź!